fredag 26 oktober 2012

Tvättstugefunderingar

Häromdagen då jag stod i min slitna gamla tvättstuga, orginal från 1967, så började jag tänka på all tvätt som har hängt här. Först så hängde min svärmor kilometervis med tvätt, hennes familj bestod av två vuxna och fem barn och ett antal fosterbarn... det måste ha blivit mycke tvätt... Jag vet ju hur mycket tvätt det har blivit genom åren i min familj, vi är ju "bara" sex personer. Lagårdskläder, underkläder, tröjor, byxor, strumpor, dukar, handdukar, sängkläder, träningskläder.... listan kan göras lång.
 Detta slitna källarrum med ljusblå flagnade väggar, knallblå dörrar och med svärmors fotavtryck i betonggolvet har verkligen fått tjäna flera personers tvätt genom åren. Det är så slitet att det nästan inte känns som att det är någon ide att städa där, det blir inte så stor skillnad, har jag tyckt... men hädan efter ska jag behandla detta rum med större respekt och kanske städa lite oftare. Iallafall så ska jag ta bort sommarens spindelväv från fönstren. Svärmor hade ju så bråttom in dit att hon inte ens kunde vänta till betongen stelnat... vad glad hon ska ha varit över sin fina tvättstuga!

3 kommentarer:

  1. Vad härligt att du är tillbaka tanten! Jag har saknat dina inlägg.

    SvaraRadera
  2. Tack kära du och tack det samma! Inte för att du har haft ett bloggavbrott, men jag gillar dina inlägg!

    SvaraRadera
  3. Jag har ju tassat i denna tvättstuga någon gång och min tanke har varit, jag skulle fixa om här en hel del... men nu fick tvättstugan helt plötsligt en annan dimention och jag kan oxå se hennes glädje och lycka, jag vet ju att våra respektive svärmödrar fick tvätta i älven och åka ned till bredåker för att tvätta stortvätt av sängkläder på vintrarna.
    Om man har startat sitt liv på den tiden med allt det tunga dom fick utstå i vardagen, så måste dagen då ett betonggolv inte hunnit stelna riktigt klart i sin tvättstuga - vara en lyckans dag !
    Var rädd om din tvättstuga och jag gissar att du inte är ensammen där nere....
    Prärieugglan !

    SvaraRadera